40. GSJ - KONCERTOWA JESIEŃ JAZZOWA
BILETY 40.GSJ 140 zł - WSZYSTKIE KONCERTY 23.11.24
THE EMANIAS PROJECT
PAULINA PRZYBYSZ INSIDES
AARON PARKS "Little Big"
Głogowskie Spotkania Jazzowe przetrwały cztery dekady mimo zmieniających się mód, samorządowych rewolucji, zmiennych dotacji, czasem trudnych rynkowych wyborów, nie oglądając się na duże okoliczne, ekspansywnie działające ośrodki miejskie i festiwale (Wrocław, Poznań), kreujące często trendy i upodobania jazzowej publiczności. Głogowskie Spotkania zachowały swój niezależny status. Kolejni dyrektorzy artystyczni począwszy od piatej edycji, przejętej organizacyjnie przez prężnie działający Miejski Ośrodek Kultury w Głogowie to niewątpliwie wybitni kreatorzy życia kulturalnego miasta. Zbigniew Rybka (1989 -1996), Mirosław Grzeszczak (1997), Violetta Marcinkowska (1998 - 2006) Julia Sawicka (2007) i Dorota Drozd (2008-2024) kierowali festiwalem, mając zawsze na względzie, z jednej strony wysoki poziom artystyczny oferty programowej, a z drugiej preferencje i sympatie głogowskiej publiczności. Trzeba również wyraźnie podkreślić - Głogowskie Spotkania Jazzowe wychowały sobie pokolenia stałych sympatyków i osób, które przyjeżdżając także spoza Głogowa (Zielona Góra, Leszno, Wrocław, Poznań) do dziś zasiadają na widowni podczas wieczornych, jesiennych koncertów. Wśród artystów festiwalowych pojawiają się również muzycy wychowani na tradycji GSJ, m.in. Mateusz Pliniewicz, Mateusz Krautwurst, Sybilla Sobczyk, Tomasz Szczepaniak, Filip Dubowski. W Głogowie można być spokojnym o przyszłość - jazzowej publiczności nigdy tu nie zabraknie.
Głogowskie Spotkania Jazzowe to prawdziwy fenomen. To tu prezentują rokrocznie swoje projekty najwybitniejsi polscy muzycy jazzowi obok takich gwiazd światowego formatu jak: Wayne Bartlett, Deborah Brown, Dana Gillespie, John Abercrombie, Bill Evans, Hiram Bullock, Jazzanova Live feat. Paul Randolph, Richard Bona, Al. Di Meola, Terri Lyne Carrington, Dean Brown, Earl Thomas, Omar Hakim, Valeriy Stepanov, Jonah Nilsson, Mike Stern, Nicolas Folmer. Co prawda mamy w Polsce kilka jazzowych festiwali, które stażem, doświadczeniem, zasługami dla polskiego środowiska jazzowego a także skalą programowego rozmachu plasują się dużo wyżej, gdy jednak porównamy zaplecze techniczno-organizacyjne, możliwości finansowe i społeczne zasoby ewentualnych odbiorców wśród miast średniej wielkości, to Głogów w skali kraju nie ma sobie równych.
Jubileuszowa 40. edycja Głogowskich Spotkań Jazzowych trwa. Zainicjował ją kalendarz 2024 z jazzowymi artystami z poprzednich edycji GSJ oraz kwietniowy koncert Moniki Borzym z okazji Światowego Dnia Jazzu. W czerwcu w przestrzeni miejskiej pojawi się wielkoformatowa wystawa grafik, zapowiadających festiwal autorstwa studentów głogowskich uczelni pt. JAZZPANS, zaś w lipcu plenerowymi koncertami w stylu dixie i swing zabrzmią Jazzowe Fontanny. Clou 40.GSJ będzie koncertowa jesień na przełomie października i listopada – tu pojawią się goście z Polski i zagranicy - Paulina Przybysz, Kuba Więcek, Ole Borud (Skandynawia), Aaron Parks (USA) i wielu innych. Nie zabraknie okolicznościowych wystaw i kuluarowych spotkań. Finałem 40. Głogowskich Spotkań Jazzowych będzie Jubileuszowy Andrzejkowy Bal Jazzowy z gościnnym udziałem Sławka Uniatowskiego. Z pewnością będzie to wyjątkowy czas spotkań ze sztuką przez wielkie „S”.
Dorota Drozd
Dyrektor Artystyczny Głogowskich Spotkań Jazzowych
BIOS
BIOS to połączenie talentu zawodowców, dla których pasja pozwoliła stworzyć pierwsze kompozycje łączące w sobie ambitny pop z elementami bluesa i soulu. Miks gatunkowy, doświadczenie sceniczne i własny autorski projekt pozbawiony ograniczeń zaowocował jednym z najciekawszych muzycznych konceptów ostatnich lat. „Pierwsze rozdanie” to opowieść o przyjaźni, przeżyciach, emocjach, zawodach, sukcesach, inspiracjach i idolach. BIOS zaskakuje i wdziera się w myśli poprzez nie podyktowane nurtem i modą aranżacje. Osiem kompozycji zawartych na płycie mają w sobie lekkość dźwięku i ponadczasowe teksty, które napisali Kamil Bijoś, Paulina Przybysz, Aleksandra Kwaśniewska i Żaneta Lubera. Mamy dla Was energiczne i angażujące do tańca granie. Fantastyczną energię sceniczną i stylowe aranżacje, które pokochacie od pierwszych koncertowych dźwięków.
SKŁAD: KAMIL BIJOŚ wokal/ ARTUR MICHALSKI piano/ KACPER STOLARCZYK gitara/ WOJTEK FAMIELEC bass/ DANIEL KAPUSTKA perkusja
THE EMANIAS PROJECT/ NIEMCY
Saksofon, piano i bas unoszą się wokół bitów perkusyjnych zapraszają do wsłuchania się, wczucia w rytm i tańca. Czterech młodych muzyków z Drezna, Lipska i berlina tworzy The Emanias Project. Przepełniony groovem, zespół fusion jazz łączy najlepsze złożone harmonie, breakbeaty, grzmiące basy i chwytliwe linie saksofonu.
Wspólna misja zjednoczenia muzycznego pozwoliło artystom stworzyć unikalne brzmienie instrumentalne. Zespół wie, jak przełamywać konwencje i szerzyć klimat i energię.
SKŁAD: HENDRIK MARIN saksofon altowy/ EMMANUEL WALTER piano/ SIMON HENSCHEN bass/ ELIAS PRELL perkusja
PAULINA PRZYBYSZ
Paulina Przybysz – twórcza, kreatywna autorka tekstów i wokalistka. Jednak to zdanie nie oddaje w pełni jej talentu, a nakreśla przestrzeń, w której z pełną doskonałością porusza się artystka. Po latach spędzonych w czołówce muzyków polskich wciąż głodna jest poszukiwania inspiracji, proponowania nowych mieszanek gatunkowych i propagowania otwarcia się na muzykę. Jej współpraca z różnymi muzykami, jak Tomasz Stańko, Stanisław Sojka, Krzysztof Zalewski, Bartek Królik pokazuje niezwykle rozbudowane możliwości rozwijania własnych projektów.
„INSIDES” to pierwszy projekt artystki w jazzowej odsłonie, to spełnienie miłości. Jak mówi sama Paulina: „Od zawsze wiedziałam, że nagranie albumu z ukochanymi standardami jazzowymi, to tylko kwestia czasu… Wychowała mnie Ella Fitzgerald w nieskończonych kompilacjach „Ella and Louis”, „Ella i Oscar Peterson”, „Ella Sings Duke Ellington” itd. Kochałam jej niezwykłe improwizacyjne loty, ale najdogłębniej wzruszała mnie Billie Holiday, która w swoich kocich frazach zawierała wszechświat emocji. Mama włączała winyl Nat Kinga Cole’a, w kółko leciała też „Blublula” Staszka Soyki. Potem pojawiła się we mnie miłość do Niny Simone i albumów Cassandry Wilson, która śpiewała tematy Milesa”.
Wobec tak mocnej wrażliwości artystki i towarzyszących jej muzyków nie można przejść obojętnie. To angażujący i pełny emocji projekt, w którym Paulina Przybysz realizuje to, co gra głęboko w duszy i sercu.
SKŁAD: PAULINA PRZYBYSZ wokal/ MAREK PĘDZIWIATR piano/ OLAF WĘGIER saksofon tenorowy/ TYMON KOSMA wibrafon/ KRZYSZTOF BARANOWSKI kontrabas/ WIKTORIA JAKUBOWSKA perkusja
AARON PARKS/ USA
Aaron Parks zapadł w pamięć głogowskiej, jazzowej publiczności na lata. To jeden z tych artystów, który ma lekkość w oczarowaniu dzięki muzyce na najwyższym poziomie, do którego skrupulatnie dążył poprzez zdobywanie bogatego doświadczenia. Stał się częścią Głogowskich Spotkań Jazzowych, dziesięć lat temu występując u boku Terri Lynn Carrington. Już podczas tego koncertu mogliśmy podziwiać pasję, talent i serce jakie Aaron przekazuje z pomocą dźwięku. Obecnie powraca na głogowską scenę w autorskim projekcie „Little Big”. Kwartet ma na koncie trzy płyty, a najnowsza wydana jest dzięki legendarnej, nowojorskiej wytwórni Blue Note Records. To tu możemy poczuć potrzebę wyrażenia własnej tożsamości zespołu i spontanicznej komunikacji.
„Dla mnie to naprawdę wyjątkowa płyta” – mówi Aaron Parks – „Jest jednocześnie najbliższa temu, jak wyobrażałem sobie brzmienie tej muzyki, a także znacznie wykracza poza moje wyobrażenia”. Aaron Parks razem ze swoim składem, tworząc „Little Big” zapewnia nam artystyczne doznania na najwyższym światowym poziomie. Ten projekt skradnie Wasze serca.
SKŁAD: AARON PARKS piano/ GREG TUOHEY gitara/ DAVID GINYARD bass/ JONGKUK KIM perkusja